Vi har ikke nådd toppen av SaaS!
I 2014 kom selskapet Mixpanel med en ekspansjonsplan for de 2 neste årene:
- 3x i salg og betraktelig økning i hurtigheten rundt distribusjon.
- Økte effektiviteten til nyansatte selgere med 30-50%.
- Doble salg hver 6-9 måneder.
- Doble markedsføring til å finne flere leads.
Mixpanel fikk 65 millioner dollar i salgsinntekter av den planen.
Selskapet startet året med å gi slipp på 18 selgere, noe som andre hurtigvoksende SaaS selskaper også gjorde. Denne trenden om å redusere kostnader og tynne ut budsjetter spredte seg videre til flere SaaS selskaper.
SaaS selskaper sånn som HubSpot og New Relic hadde veldig like formler for hurtig økning:
- Starte tidlig i markedet uten mye konkurranse
- Bruke risikokapital (privat egenkapital) til å måle og øke markedsposisjon
- Utvikle produkt og samarbeid med andre selskaper til å fylle ut hull i strategien
I dag så vil ikke formelen funke like effektivt, der SaaS sin utvikling er på et såpass høyt nivå at de fleste markeder har stor konkurranse.
Har vi nådd toppen av SaaS?
Med Amazon Web Services, kan startups bygge en software mye raskere og billigere uten å måtte ha sin egen fysiske server. Grunnet den gode tilgjengeligheten av verktøy i dag, kan SaaS selskaper kjapt drive distribusjon og utvikling.
Resultatet av dette, førte til et hyper kompetitivt marked. En logisk konklusjon som mange kommer frem til, er at et mer effektivt marked gir mindre rom for inntekt.
Neste bølgen av SaaS
De mest populære appene som Facebook, Snapchat og Instagram er alle gratis for brukerne til å monitorere oppmerksomhet til å tjene penger. SaaS produkter er i en utviklingsfase som nærmer seg en lik trend.
For å skaffe oppmerksomhet fra konkurransen så må man ha et bedre, raskere og billigere produkt. For å holde på oppmerksomheten, må man bygge merkevaren stadig gjennom å kommunisere verdi til kunden.
Hvis du vil bygge et SaaS, så er det supert! Det er en del alternativ, og ligner ikke forrige generasjon av SaaS selskaper. La oss gå gjennom dem…
1. Bygg SaaS – men ikke for andre SaaS
Mange SaaS selskaper har startet ved å selge produktet til andre tech selskaper. Dette funker ikke like bra lenger, da det allerede er et mettet marked med SaaS selskaper som kun fokuserer på å tilby produktet til andre SaaS selskaper. Løsningen her kan være å finne et nisje tech marked som ikke har mange softwares tilgjengelig enda. Akkurat som HubSpot og New Relic, kan du bygge oppmerksomhet av å være tidlig inn i markedet.
2. Gå mot oppdragsgivere sidelengs
I et mettet marked som har mange like produkter, er det virtuelt umulig å overkomme konkurransen med en aggressiv markedsstrategi.
Trikset ligger i å finne en åpning der man kan snappe oppmerksomhet fra konkurrenter. Å tilby programvaren gratis er ofte den beste løsningen for å oppnå bedre markedsposisjon.
3. Gjør business modellen nyskapende
Vi sammenligner ofte SaaS selskaper med en standard 30-dagers prøvetid som fører kunden nærmere et faktisk abonnoment. Denne modellen kan oppleves som slu, der kunden blir tvunget til å ta en beslutning om å betale, før de får tid til å utbygge en mening om produktets verdi. Kunder tolererer dette mindre og mindre, der folk ikke vil betale bare for å bruke programvaren.
B2B SaaS produkter sånn som Dotloop fokuserer mer på å ha en verdibasert tilnærming. Dotloop har en nettbasert programvare for eiendomsmarkedet, der både kunden og eiendomsmeglere kan kommunisere og dele informasjon. Selvom Dotloop tilbyr et månedlig abonnoment for premium tjenester, har gratisbrukere tilgang til samme kjerneinnhold og funksjonalitet.
Alt som SaaS
I dag er det hardere å starte et SaaS selskap en noen sinne! Man kan ikke bare være god på en eller to ting i markedet. Man må være god på alt.
I hver enkelte område av utførelse, må man tenke med et unikt perspektiv og fokusere på fremtiden:
- Produkt og prosjektering: Man må jobbe hardere for å skaffe kundens oppmerksomhet for å få dem til å kjøpe produktet ditt. Man må være åpen for nye teknologier slik som maskinlæring for å se hvordan det kan brukes i ditt selskap. Man må ha god oversikt av markedet og kjenne konkurrenter, for hvis det er et selskap med et sterkere produkt, vil kundene dine bytte.
- Salg: Det er mulig å oppnå suksess med innsidesalg, men ikke med et massivt salgsteam. Fokuser heller på å øke effektiviteten til selgerne enn å ansette flere.
- Markedsføring: Å skaffe distribusjon gjennom markedsføring er lettere enn noen gang. Utfordringen til markedsførere ligger i å utvikle høykvalitets-innlegg med høy frekvens for å holde en sterk signal-to-noise ratio.
Mer konkurranse betyr ikke at vi har nådd toppen av SaaS; men det betyr heller at vi har nådd et høyere nivå enn noen gang. Over de neste 10 årene, vil vi se mange forskjellige typer SaaS utvikles. Fremtidens dominerende SaaS selskaper vil ikke være lik Salesforce eller Hubspot – de kan til og med ikke ligne på dagens SaaS.
Dette innlegget er oversatt fra Hiten Shah sin blogg: