Hva er Performance Marketing?

Fagblogg som tar opp sentrale temaer rundt digital markedsføring

Hva er Performance Marketing?

.

Ved performance marketing ligger fokuset i resultater, og måles basert på de. På bloggen til Markedspartner definerer de performance marketing som en form for digital annonsering der man kun betaler når resultatene er målbare. Fordelen med at performance marketing gjøres digitalt, er at det finnes mye data fra det man gjør som kan analyseres og måles.

.

De 4 mest vanlige måtene å måle resultatene på er disse:



CPM (Cost-per-Mille)


Oversatt betyr det kost per tusen. Dette er en prismodell som beregner på antallet annonsen sin vises til noen, der prisen oppgis per tusen visninger.



CPC (Cost-per-Click)


Oversatt betyr det kost per klikk, og er det man bruker til å måle hvor mye man betaler for per klikk annonsen får. Dette målet skal gi en indikasjon på om annonsene er bra nok, og om kostnadene man bruker på det gir nok tilbake.



CPL (Cost-per-Lead)


Kost per lead tar for seg hvor mye det koster for en annonse til å generere leads. Dette er også en prismodell der man bør ta hensyn til hvor mye en kunde er verdt for et salg. For at KPIen skal være hensiktsmessig er det viktig å være bevisst på hvor mange leads salgsavdelingen klarer å konvertere til kunder, samt hva som defineres som et kvalifisert lead, varmt eller kaldt lead.


CPA (Cost-per-Action)


Oversatt betyr det kost per handling og beregner prisen på en nettannonsering basert på en konkret handling fra mottakeren, oftest et salg. Dette er en svært populær modell for selskaper som driver med affiliate marketing, altså å tjene penger på å formidle kunder over til en nettside.

.

.



Performance marketing i B2B markedet


Performance marketing defineres ofte som en motstand til den tradisjonelle markedsføringen. I og med at verden og bedriftsmarkedet er blitt mer og mer digitale, er det svært fornuftig å henge seg på denne bølgen med å ta i bruk resultatbasert markedsføring på nett, hvor mye mer av aktiviteter kan måles fra den dataen man får tilgjengelig.

.


Der jeg jobber i dag, hos Vainu AS, så understrekes det at selskaper må være Data-Driven for å overleve den digitale overgangen B2B markedet befinner seg i. Vainu har laget en salgs- og prospekteringsplattform på nett som bruker kunstlig intelligens til å filtere og forstå datainformasjon om selskaper.

Selve produktet er et SaaS produkt og fungerer som en abonnomenttjeneste. Produktprisen er rimelig høy, grunnet at verktøyet er av høy kvalitet og presisjon. Med det så vil for eksempel Cost-per-Lead være en viktig målemodell for Vainu, da de har betraktelig mange flere leads som er varme, men ikke har nok kjøpekraft til å ta i bruk av plattformen.


Om du finner dette interessant, anbefaler jeg å lese innlegget til Vainu om akkurat hvorfor det å jobbe Data-Driven med både inbound og outbound er hensiktsmessig:

https://www.vainu.com/blog/reasons-for-working-in-data-driven-manner-with-inbound-and-outbound/

.

Litteraturliste:

One Response

  1. Frida says:

    Liker hvordan du presenterer begrepet og oppsettet du har på innlegget! Likte speiselt godt hvordan du knytter dette til egen arbeidsplass og B2B markedet.

    Bra jobba og masse lykke til videre 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *