INNLEGG

Fagblogg som tar opp sentrale temaer rundt digital markedsføring

Velkommen!

Velkommen til min blogg! Hei, jeg heter Thomas McBride og denne bloggen vil omhandle dette semesterets faglige temaer innen digital markedsføring ved Høyskolen Kristiania. Jeg vil publisere innlegg om spennende temaer rundt digital markedsføring og om hvordan dette påvirker oss og vårt forbruk. Ikke minst så er data analysering en sentral del av faget, der…
Read more

Hvordan bruke Growth Hacking til å få nettbutikken til å vokse?

Growth hacking er en betegnelse for vekststrategier i et selskap, og er en svært populær strategi for nystartede bedrifter. Målet med growth hacking er kun en ting, nemlig å vokse. Hva er en Growth Hacker? En markedsfører som bruker kreative, lav-kost strategier til å få tak i nye kunder eller beholde eksisterende, er en growth…
Read more

Vi har ikke nådd toppen av SaaS!

I 2014 kom selskapet Mixpanel med en ekspansjonsplan for de 2 neste årene: 3x i salg og betraktelig økning i hurtigheten rundt distribusjon. Økte effektiviteten til nyansatte selgere med 30-50%. Doble salg hver 6-9 måneder. Doble markedsføring til å finne flere leads. Mixpanel fikk 65 millioner dollar i salgsinntekter av den planen. Selskapet startet året…
Read more

OKR – Hvordan finne veien til suksess

. Hva er OKR . OKR står for Objectives og Key Results, og brukes til å både navigere og realisere langsiktige og kortsiktige mål! Verktøyet har to funksjoner, der den skal gi struktur og oversikt, samtidig som at man setter spesifikke mål. Dersom en bedrift ønsker å øke omsetning, så vil det være hovedmålet. Aktivitetsmål…
Read more

Beste kommunikasjonsplattform mot B2B markedet?

Faget Digital markedsføring er for øyeblikket i fase 2 med Cecilie Staude, der jeg, Magnus og Marius jobber sammen med en eksamensoppgave. Eksamenen vår går ut på å lage et forslag av en kommunikasjonsplan for DHL Norge, med fokus på FNs bærekraftsmål for 2030. I dette innlegget vil jeg drøfte mål og kanal for kommunikasjonsplanen.…
Read more

Min digitale hverdag

Det er mange gode grunner til å bruke digitale tjenester til å etablere en digital profil! I løpet av fase 1 i faget digital markedsføring med Arne Krokan, så har jeg lært viktigheten av det å dele tanker og informasjon og verdien av å ha en blogg slik som denne. I dette innlegget vil jeg…
Read more

Tips til smartere søk fra Google power search

Google Power Search er et nettbasert kurs man kan ta for å få en bedre forståelse av hvordan Google sine søkemotorer fungerer, og om hvordan man bør formulere søket slik at man finner fram til det innholdet man ønsker å få frem. Kurset består av 6 steg, der man lærer alt fundamentalt om hvordan søkemotorene…
Read more

Refleksjonsnotat av Fase 1 i Digital markedsføring

I løpet av januarmåneden så har jeg lært utrolig mye om teknologi og jeg har definitivt gjort opp noen tanker om hvilken retning den digitale utviklingen kommer til å ta forbrukersamfunnet fremover. Jeg har utarbeidet en god forståelse av hvilke nyteknologiske innovasjoner og løsninger som eksisterer i dag, slik som kunstig intelligens, delingsøkonomi, nettverksplattformer, blokkjeder,…
Read more

Business model canvas – 9 Steg til å etablere en forretningsmodell!

Innovasjon Norge forklarer at Business Model Canvas er en forretningsmodell som ble utviklet av Alexander Osterwalder og har den hensikt om å forenkle forståelsen i hva et selskap driver med. Den skal hjelpe selskaper identifisere nøkkelpartnere, nøkkelaktiviteter, nøkkelressurser, kostnader, inntekter, verdiskaping, kunderelasjoner, kundene og kanaler. Nøkkelpartnere handler hovedsakelig om å ha et vel etablert nettverk…
Read more

Blokkjeder – Fremtidens Valuta?

Da internettet kom så ble innhold mye lettere tilgjengelig. I dag kan du søke opp det du lurer på framfor å dra på biblioteket og låne bøker. Internettet har også gjort det mulig å styre transaksjoner og bokføring med algoritmer fremfor mennesker. Dette skjer gjennom blokkjeder. Grunnen til hvorfor blokkjeder får mye oppmerksomhet om dagen…
Read more

Hva er Konsekvensene av Filterbobler?

Hva er filterbobler? Filterbobler er algoritmer som sender spesifikk data basert på hva slags signaler/informasjon plattformer som Google og Facebook har på deg. For eksempel på Google kan du og jeg søke opp nøyaktig det samme, men få helt forskjellige linker opp på første siden. Eli Pariser kom opp med begrepet “Filter Bubble” har en…
Read more