Tuckify – Verdens Første Delingsplattform av Barneklær!

Velkommen til min blogg om digital markedsføring!

Tuckify – Verdens Første Delingsplattform av Barneklær!

Alt="https://www.pexels.com/@nurseryart?utm_content=attributionCopyText&utm_medium=referral&utm_source=pexels"

Patrick Skou, gründeren bak Tuckify, identifiserte et behov for stadig nye barneklær for babyer og kom opp med en abonnoment-basert løsning der kunden kan bytte til nye klær hver gang barnet går opp i størrelse opp mot en fast månedpris!


Tuckify senker kundens transaksjonskostnader

Transaksjonskostnader er en betegnelse for hele prosessen til kunden fra den leter etter løsninger til et kjøp er gjennomført. Hensikten med delingsøkonomi er å redusere kostnader for transaksjoner ved å tilby en plattform der kjøper og selger kan handle på en enklere måte. Arne Krokan har delt transaksjonskostnader i seks forskjellige typer:

Søkekostnader tar for seg de ulike alternativer kunden står overfor, informasjonskostnader og forhandlingskostnader tar for seg hva alternativene tilbyr og hva det koster. Videre i kundens kjøpsprosess så finnes det beslutningskostnader og evalueringskostnader der kunden må velge alternativ og evaluere om det var et godt valg. I forhold til Tuckify sin markedsposisjon, som den første på markedet med den produktløsningen de tilbyr, så minsker de transaksjonskostnadene betraktelig! Tvangskostnader går ut på hvilken returløsning alternativet kan tilby. På nettsiden til Tuckify så kan man på en oversiktlig måte returnere klærne for enten nye størrelser eller pengene tilbake som du kan se på et screenshot jeg tok av kundesiden deres.

Kontrollpanel for kunden, her kan man tilpasse abonnementet sitt og holde kontroll på hele kjøpsprosessen.

Tuckify er en delingsplattform der de tilbyr barneklær i størrelser fra 0-7 år fra klesmerker som for eksempel Helly Hansen og Polarn. Selskapet har sett at det utvikler seg en trend rundt bærekraftig kleshandel gjennom å kjøpe brukt-klær. I tillegg så er det svært hensiktsmessig med en slik løsning, spesielt for småbarn som i følge Patrick Skou, skifter cirka åtte størrelser de to første leveårene.


TuckiBundle – produktløsning for å alltid ha riktig størrelse

TuckiBundle er et abonnementstjeneste der du får en skreddersydd produktpakke av klær for barnet ditt, og så er det bare å returnere de når barnet vokser fra de så kommer det en ny pakke rett etter med riktige størrelser! Ved å ha en fast månedspris på 249,-/mnd så blir det veldig enkelt for kunden å ha kontroll på kostnader, og transaksjonskostnadene synker betraktlig med TuckiBundle der hele produktløsningen er implementert og tilrettelagt for kunden.


Fordelen med å leie klær fremfor å eie klær

I et blogginnlegg fra Tuckify, så trekker de fram miljøfordeler rundt en slik løsning og viser til hvorfor bærekraftig klesmote er viktig med de relativt høye forbruksmønstrene den norske befolkningen har innen klesbransjen. Innlegget viser til en UNCTAD (UN Conference on Trade Development) rapport som forteller at tekstilproduksjon står for mer utslipp av farlige klimagasser enn all flytrafikk og sjøtransport til sammen!

Som jeg har nevnt i tidligere innlegg, så blir forbrukersamfunnet bare mer og mer tjenestebasert. Mitt inntrykk av Tuckify er at de tilbyr noe som er svært bra og nødvendig for både miljøet og for kunden!

Hva er ditt inntrykk av Tuckify? Kommenter gjerne hva du synes om innlegget mitt slik at jeg kan bli bedre!

3 Responses

  1. Veldig bra skrevet! Har aldri hørt om denne så dette var intressant! 🙂

  2. Fredrik says:

    En lettlest og god tekst. Du har gode underoverskrifter som du svarer godt på i teksten. I tillegg får du tydelig fram hvilket tjeneste denne plattformen skal yte, og hvilke fordeler det medfører.

  3. Dette er en tjeneste jeg ikke har hørt om tidligere! Bra skrevet om et inoverende og nyskapende selskap!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *